Succesverhalen

       Succesverhalen

Ik ben ontzettend dankbaar dat ik als jongeren coach met zoveel bijzondere jongeren mag werken. Elke dag biedt mij de kans om niet alleen hen te helpen, maar ook om zelf te groeien en nieuwe inzichten op te doen. In dit werk is het belangrijk om open en flexibel te blijven, omdat geen enkele jongere hetzelfde is, vooral bij ADHD en autisme. Ik stel me altijd leerbaar op en zoek naar manieren om dingen net iets anders te doen, passend bij de unieke behoeften van elke jongere. Het is een waardevol proces waarin ik zie hoe zij groeien, en tegelijkertijd verrijkt het mij met nieuwe perspectieven en manieren van denken.

V.
Vanwege wat sociale onhandigheid en gepest worden door een aantal klasgenoten, werd jij gekoppeld aan V. Dit bleek meteen een goede match. Door veel tijd en energie te steken in het opbouwen van een band met V, raakte hij met jou vertrouwd en ging hij jou steeds meer vertellen waar hij mee rondliep en wat hem dwarszat. V voelde zich gezien door jou en voelde zich veilig. Hij keek er iedere keer weer naar uit wanneer jij, thuis of op school, kwam. Jij hebt hem laten inzien dat V er mag zijn en dat het pestgedrag dat hij ervaarde niet zijn schuld was. Door jouw coaching/begeleiding had V op een bepaald moment zijn doelen bereikt en moesten we helaas afscheid nemen van elkaar. 

A.
A heeft autisme, hij had een gebrek aan sociale contacten en de behoefte om wat zelfstandiger worden. We waren opzoek naar een coach of begeleider die hem daarmee kan helpen. Jij werd door het cjg als coach aangeraden. A was erg blij met de koppeling.  Hij kijkt er altijd naar uit om je weer te zien. Ik weet  nog dat je bij de eerste afspraak aan hem vroeg wat hij leuk vindt en heel geduldig naar zijn Naruto verhaal hebt geluisterd. Je hebt ook wel eens met hem afgesproken om samen naar de series te kijken. Hij voelde zich gehoord. Ik heb als zijn ouder zelf het geduld niet om dat met hem te doen.
 
Er is daarna veel geoefend met verschillende doelen die A had: emoties, schoolwerk en het reguleren van spanning in de pauzes, routine in de ochtend en avond, je hebt mij en de opa en oma van A tips gegeven over het omgaan met autisme, A geleerd over veters strikken, met de sleutel een deur opennen en sluiten, maar  het belangrijkste 'fietsen'. Wij dachten dat hij dat nooit zou leren. Je hebt het fietsen gecombineerd aan 'levels' die A kent van het gamen en Naruto. A kon ook bonuspunten verdienen. Dit maakte het niet alleen beter voor A om te begrijpen maar vooral ook leuk. Zoals je weet is A heel erg gefocust op die lessen. Door fietsen heeft A zijn zelfvertrouwen kunnen vinden. Hij is zelfs ingeschreven bij een voetbalclub speciaal voor kinderen met autisme en heeft nieuwe mensen ontmoet. Bij de zoveelste les heeft hij alle levels behaald en kan hij volledig fietsen. Hij kan bij jou met al zijn verhalen komen. Het mooiste vond ik was dat toen ik hem voor het eerst over zijn echte vader vertelde hij  het heel graag met jou wilde bespreken. Hij heeft een heel goed/fijn band met jou. Wat jij met hem gedaan hebt is echt ongelofelijk. Je hebt A zoveel nieuwe dingen geleerd en geholpen om een veel gelukkiger kind te zijn. Wij waarderen jou heel erg.

 J.

 J heeft al vaker een coach gehad, maar nooit iemand waar hij zich mee kon identificeren. Door het boksen, maar ook jouw verhalen over je eigen leven heb je werkelijk contact met hem weten te maken en kom je geloofwaardig en "echt" over. Hij ziet daardoor in jou een voorbeeld en luistert en praat echt met jou doordat hij vertrouwen in je heeft. Daardoor neemt hij dingen van je aan die voor ons als ouders moeilijk over te brengen zijn.


J heeft dat extra ‘zetje’ en wat houvast nodig gehad om nieuwe dingen te proberen. Dat met iemand doen waarbij hij zich prettig bij voelde en iemand die hij vertrouwt, maar ook een beetje naar op kijkt hielp hem om drempels over te kunnen. In het geval van J is een coach iemand die op hetzelfde interesselevel kan praten over onderwerpen die hem interesseren en iemand die ‘krachtig’/zelfverzekerd is en daardoor geloofwaardig. J heeft niet iemand nodig die alleen theoretisch te werk gaat. Juist het stukje "doen" op basis van zijn interesses is heel belangrijk geweest. We zijn heel dankbaar voor jouw hulp en coaching.


H.

Het is voor H en ons heel waardevol dat jij er bent. Je bent regelmatig een brug tussen H en ons en zorgt ervoor dat wij allemaal  met respect naar elkaar blijven kijken. Je hebt echt geïnvesteerd in een goede band met hem en toont echt interesse in hem. Waar wij nooit gelijk hebben en Google en tik tok natuurlijk wel, vindt hij jouw mening daarentegen wel heel belangrijk en telt die wel voor H. 

Door bovenstaande neemt hij als wij iets anders zeggen dan zijn vrienden, wel van jou dingen aan. Dit simpel weg omdat wij nu eenmaal zijn ouders zijn. Hij vertrouwt jou en als jij dingen aangeeft wat hij beter kan veranderen dan is het wel oké. Voor H is dat ook heel belangrijk omdat hij behoorlijk wordt beïnvloed door anderen. Geeft op zich niets, als het allemaal prima ideeën zijn, maar dat is helaas niet altijd zo. Ook is jullie contact goed voor zijn zelfvertrouwen. Hij voelt zich echt gesteund door jou. We zien dat H groeit en beter begrijpt wat hij nodig heeft om rustig te zijn, thuis te helpen met taken en aan school te werken. 

Ook wij als ouders moeten uiteraard dingen leren. Hoe wij beter met H kunnen communiceren en omgaan. Je kan dat heel duidelijk maar wel met respect voor iedereen overbrengen. Wat wij en H nodig hebben en fijn vinden in jou manier van coachen is: eerlijkheid, respectvol voor kind en ouders, niet constant veroordelen. ( laatste bij jouw niet het geval, maar hebben diverse hulpverleners gehad die H veroordeelde). Echt een gesprek kunnen aangaan met kind. Ook goed kunnen terugkoppelen naar ouders. Zo weten we altijd waar jullie mee bezig zijn en kunnen we er ook van leren. Heel veel dank voor jouw coaching Jean. Je bent een topper!

Share by: